Pauli Aalto-Setälän lakialoite lopettaa rahtialusten jätevesien laskun Itämereen
Julkaistu STT infossa 31.10.2023
Kokoomuksen kansanedustaja Pauli Aalto-Setälä on jättänyt lakialoitteen käymäläjätevesien, harmaavesien, kiinteiden jätteiden sekä rikkipesurivesien aluksesta päästämisen kieltämiseksi Suomen vesialueella ja talousvyöhykkeellä. Lakialoitteen tarkoituksena on puuttua Itämeren terveyden kannalta kestämättömään tilanteeseen, jossa rahtialukset voivat laskea monet jätteensä mereen täysin laillisesti.
”Itämeren liikenteestä noin 95 prosenttia on rahtialuksia, joiden miehistöjen jätevedet päätyvät nykyoloissa valtaosin mereen. Toisin sanoen pelkästään Suomen satamissa käyvien rahtialusten määrän ja laskennallisen keskiarvon perusteella käymäläjäte- ja harmaavesiä kertyy Itämereen päivittäin yli 20 000 tonnia. Huomattavaa on, että rahtilaivojen käsittelyjärjestelmät eivät usein poista merta rehevöittäviä ravinteita”, Aalto-Setälä kuvailee nykytilannetta.
Nykyinen oikeustila sallii alusten käsittelemättömän käymäläjäteveden päästämisen mereen yli 12 meripeninkulman etäisyydeltä lähimmästä rannasta. Tiettyjen edellytysten täyttyessä alus saa tyhjentää käymäläjätevetensä kolmen meripeninkulman päässä lähimmästä maasta.
”Nyt jätetty lakialoite on kunnianhimoinen paketti, jonka tavoitteena on tilkitä Itämeren kannalta haitallisimpia päästölähteitä. Kuvaavaa on, että esimerkiksi harmaavesien päästämistä ei nykyoloissa ole säännelty lainkaan, vaikka se sisältää runsaasti meren rehevöitymistä kiihdyttäviä ravinteita. Itämeri ei tule kestämään nykyistä likasangon roolia ja siitä aiheutuvaa ravinnekuormaa”, Aalto-Setälä jatkaa.
Aalto-Setälä korostaa, että nykyiset huoltopalvelut ja lakiesityksen lievennykset tekevät aloitteesta kohtuullisen.
”Suomen satamien huoltopalvelut tekevät jätevesien pumppaamisen maissa helpoksi. Lisäksi käymäläjäte- ja harmaavesien päästökiellot eivät koskisi sellaisia kapasiteetiltaan pieniä aluksia, joissa vaatimus jätevesien säilömisestä aluksessa voisi aiheuttaa kohtuuttomia tilanteita”, Aalto-Setälä toteaa.
Euroopan unionissa on tällä hetkellä vireillä direktiiviehdotus, joka kieltäisi rahtialusten rikkipesuvesien päästämisen mereen osittain eli silloin, kun kyseessä ovat suljettuun kiertoon perustuvat pesuvedet. Tämä lakialoite saattaa Suomen lainsäädännön tältä osin kuntoon. Lisäksi lakialoite kieltää kaikkien rikkipesurivesien päästämisen mereen Suomen merialueilla riippumatta siitä, minkälainen laitteisto aluksella on.
Aalto-Setälän mukaan on selvää, että koko Itämeren kattavaa kieltoa varten Suomen tulee jatkaa kansainvälistä yhteistyötä asiassa esimerkiksi Euroopan unionin, Itämeren suojelukomission (HELCOM) ja IMO:n työn puitteissa. Tämä ei kuitenkaan Aalto-Setälän mukaan poista sitä tosiasiaa, etteikö Suomi voisi omilla toimillaan olla suunnannäyttäjä Itämeren suojelutyössä – parhaassa tapauksessa Suomen asettamat rajoitukset haitallisten jätevesien laskulle toimivat esimerkkinä muille Itämeren reunavaltioille ryhtyä vastaaviin toimiin.
“Rahtialusten paskavesien laskulle on tultava loppu”, kansanedustaja Pauli Aalto-Setälä päättää.