Saara-Sofia Sirén: Suomen tavoitteena on EU-tasoinen yritysvastuusääntely
Suuri valiokunta käsitteli heti eduskunnan kevätistuntokauden alussa pikaisella aikataululla Suomen kantaa yritysvastuudirektiiviin. Direktiivillä pyritään edistämään erityisesti ihmisoikeuksien toteutumista ja ehkäisemään ympäristöhaittoja eli tavoitteena on luoda selkeämmät pelisäännöt vastuulliselle yritystoiminnalle. Suomi on kannattanut yritysvastuudirektiivin edistämistä EU-tasolla ja asia on kirjattu myös Orpon hallitusohjelmaan. Emme pidä kestävänä sitä, että vastuuttomasti toimivat yritykset saavat kilpailuetua vastuuttomuudestaan.
Asia on tärkeä ja Suomi on edistänyt tavoitteitaan onnistuneesti ja pitkään. Vielä hetki sitten esitys oli etenemässä oikein hyvässä asennossa. Valitettavasti EU-käsittelyn viimeisimmässä vaiheessa, ns. kolmikantaneuvotteluissa Euroopan parlamentin, neuvoston ja komission välillä (=trilogit), esitykseen päätyi niin Suomen kuin usean muunkin maan kannalta vaikeita oikeudellisia yksityiskohtia. Suomelle ei annettu mahdollisuutta tässä kohdassa enää yksityiskohtiin vaikuttamiseksi.
Taustasyynä on varmasti vaikuttanut silloisen puheenjohtajamaan Espanjan intressi siitä, että maan puheenjohtajakaudella asia etenisi sille mieluisalla tavalla. Neuvottelumandaatti ylittäen kyseiset siviiliprosessiin liittyvät muutokset tulivat mukaan osana pakettiratkaisua. Näiden muutosten vaikutuksia ole ollut mahdollista arvioida, eikä niihin liittyen ole käyty normaaliin tapaan neuvottelua. Asia eteni kiireellä.
Suomelle hankalat yksityiskohdat koskevat ryhmäkannetta sekä todisteiden esittämisvelvollisuutta. Esitetyt muutokset ovat periaatteellisesti merkittäviä, mutta myös Suomen oikeusjärjestelmälle vieraita. Erityisen hankalaksi asian tekee se, että muutosten vaikutuksia ei ole voitu arvioida. Kyse on kuitenkin oikeusjärjestelmämme toimivuudesta, oikeusvaltiomme peruskivestä. Tästä syystä valtioneuvosto päätyi esittämään kantaa, jossa Suomi voisi osana isompaa joukkoa pidättäytyä äänestyksestä tätä kyseistä direktiiviä koskien. Suomen tavoite on koko ajan ollut ja on edelleen, että yritysvastuudirektiivi saadaan voimaan.
Suomessa suuri valiokunta muodostaa Suomen kannan. Suuri valiokunta kuuli asiassa työ- ja elinkeinoministeriötä ja oikeusministeriötä, joka on erityisesti nostanut esiin huolia oikeudellisista muutoksista. Valiokunta korosti kannassaan EU-tasoisen yritysvastuun sääntelyn kannattamista. Lisäksi valiokunta piti perusteltuna, että lopullinen äänestysratkaisu tehdään viime hetken tilanteen pohjalta. Huomionarvoinen osa suuren valiokunnan päätöstä oli lisäksi se, että mikäli pysyvien edustajien komiteassa (=coreper) ei syystä tai toisesta löydy yrityisvastuudirektiivin trilogikompromissin taakse määräenemmistöä, Suomi pitää tärkeänä, että neuvotteluja jatketaan. Tavoitteena olisi tällöin etsiä ratkaisu ennen EU-parlamentin vaaleja, jotka järjestetään ensi kesänä. Tällä haluttiin vaikuttaa siihen, että direktiivi kuitenkin voisi edetä vielä kevään aikana.
Direktiivistä piti äänestää pysyvien edustajien komitean (coreper) kokouksessa viime perjantaina. Näissä päätöksissä väkiluvultaan isot jäsenmaat ovat päätöksenteossa hyvin ratkaisevassa asemassa. Kokouksen asetelma muuttui viimeiseen asti, kun lopulta varmistui, että isoista jäsenmaista Saksa on kääntymässä direktiiviehdotusta vastaan. Taustalla on Saksan sisäpoliittinen tilanne, jossa liberaali hallituspuolue päätyi olemaan tukematta trilogisopua. Jo aiemmin muun muassa Ruotsi ja Viro olivat ilmaisseet suhtautuvansa direktiiviin esitetyssä muodossa kriittisesti. Tällaisesda asetelmassa erityisesti Italian äänestyskäyttäytymisellä on suuri merkitys. Suomen osuus on vain 1,24%.
Lopulta asiassa nähtiin yllätyskäänne: nykyinen puheenjohtajamaa Belgia päätyi vetämään koko yrityisvastuudirektiivin pois agendalta, eikä asiaa lopulta käsitelty viime perjantain coreperissä lainkaan. Nyt Suomen esittämälle toiveelle ratkaisun etsimisestä on tarvetta! Kiire on kova, sillä vaalit lähestyvät nopeaa vauhtia. Muuttunut tilanne kuitenkin mahdollistaa edelleen tavoitteemme direktiivin hyväksymisestä. Pallo on nyt Belgialla, joka toivottavasti edistää uutta ehdotusta pikaisesti.
Yritysvastuudirektiiviin ja Suomen kantaan on etenkin sosiaalisessa mediassa liittynyt paljon jyrkkiä näkemyksiä ja hallituksen syyttelyä. Harvoin asiat kuitenkaan ovat niin mustavalkoisia, kuin kovimmin huutavat tahot väittävät. Meidän poliitikkojen työtä on ottaa huomioon erilaiset näkökulmat ja yksityiskohdat – silloinkin, kun julkinen paine on kova ja julkista keskustelua käydään varsinaisesta tilanteesta irrallaan. Lopullisten päätösten tulisi myös EU-politiikassa perustua aina kokonaisarviointiin. Sääntelyn pitää tietysti olla tarkoituksenmukaista.
Yhteinen näkemys on joka tapauksessa koko ajan ollut se, että yritysvastuusääntelyä tulisi tehdä Euroopan unionin tasolla. Yritysvastuudirektiivi tarvitaan.
Tein itse ensimmäisen graduni noin 15 vuotta sitten pörssiyhtiöiden yhteiskuntavastuusta. Johtopäätöksiäni olivat jo silloin se, että lähitulevaisuudessa myös lainsäädäntö tulee edellyttämään yritysvastuuta ja että kilpailuetu kuuluisi nimenomaan vastuullisesti toimiville yrityksille. Tuon sääntelyn aika olisi nyt.
Saara-Sofia Sirén
kansanedustaja
Suuren valiokunnan jäsen