Kannanotto: Lisää liikennettä raiteille
Länsiradan tarpeellisuudesta on käyty paljon keskustelua. Mikäli Länsirataa ei rakenneta on vaihtoehto nykyisen Rantaradan korjaus. Korjausvelan ja osittain haasteellisten maasto-olosuhteiden takia Rantaradan päivittäminen nykypäivään ja mahdollisin osin kaksiraiteiseksi maksaa sekin. Nykyisellä arviolla Rantaradan korjauskulu olisi 2/3 Länsiradan rakentamisen kustannuksista. Länsirata oikaisuineen myös tekisi Turku-Helsinki -matka-ajasta 30 prosenttia lyhyemmän.
Länsiradan hylkääminen ei siis ole ilmainen vaihtoehto. Rantaradan korjauskulu on huomattava, lisäksi sen korjaamisella ei saavutettaisi lyhyempää matka-aikaa.
Ei pidä unohtaa, että ratainfraan panostetaan muussakin muodossa kuin korjaamalla tai rakentamalla uutta rataa. Digiratahankkeessa uusitaan Suomen rautateiden kulunvalvontajärjestelmä. Nykyinen järjestelmä korvataan järjestelmällä, joka hyödyntää mm tekoälyä liikenteen ohjauksen optimointiin. Raiteiden kapasiteetti saadaan uudella ohjausjärjestelmällä tehokkaammin käyttöön. Suomen rautateitä tulisikin hyödyntää mahdollisimman paljon esimerkiksi lisäämällä lähijunaliikennettä. Varsinais-Suomessakin lähijunaliikenteelle on jo olemassa hyvät lähtökohdat: rata kulkee kuntien keskustojen läpi ja radoilla riittää kapasiteettia.
Mari Kangas
Kirjoittaja on Kokoomuksen puoluevaltuuston jäsen Turusta