Ehdokaskynä: Digitaaliset terveyspalvelut kehitettävä ikääntyvälle väestölle sopiviksi
Digitaalisilla ratkaisuilla voidaan helpottaa terveydenhuollon ammattilaisten työtä, tuoda siihen sujuvuutta ja tehokkuutta. Asiakkaiden käyttöön tarjottavilla ratkaisuilla voidaan myös parantaa terveyspalvelujen saavutettavuutta.
Digitaalisten palvelujen käyttöönotossa on tärkeää ottaa huomioon palvelun kohderyhmä. Työterveyden piiristä lähteneet eläkeläiset ovat merkittävä asiakasryhmä julkiselle terveydenhuollolle. Varsinais-Suomen hyvinvointialueella viime vuonna yli kolmasosa julkisen terveydenhuollon käynneistä oli yli 65-vuotiailla. (Lähde: THL)
Ikääntyvä väestö on digitaalisten palvelujen käytettävyyssuunnittelun kannalta mielenkiintoinen kohderyhmä. Erityisesti juuri eläköityneet saattavat olla aktiivisia digitaalisten palvelujen käyttäjiä, kun taas vanhimmat ikäryhmät eivät välttämättä käytä niitä yhtä paljon.
VALLI ry:n 2023 teettämän kyselyn mukaan yli 75-vuotiaista on tehnyt seuraavia asioita mobiililaitteilla, tietokoneilla tai älyteknologiaa hyödyntäen viimeisen 12 kuukauden aikana:
- 79 % on etsinyt tietoa terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseksi, kuten sairauksista, oireista ja hoidosta.
- 85 % on tarkastellut ammattilaisten kirjaamia potilas- tai asiakastietoja.
- 86 % on saanut laboratoriotestien tai muiden tutkimusten tuloksia.
Käyttäjälähtöinen suunnittelu on avainasemassa, kun digitaalinen palvelu on suunnattu ikääntyvän väestön käyttöön. Ikäihmiset tulee osallistaa digitaalisten palveluiden kehittämiseen jalkautumalla heidän elinympäristöönsä. Asiakasymmärrystä voi hankkia esimerkiksi tutkimalla ja havainnoimalla kohderyhmän digitaalisten palveluiden käyttöä arjessa sekä tekemällä kohdennettuja haastatteluja.
Digikielen selkeyttäminen on tärkeää, jotta kaikki voivat hyödyntää palveluja vaivattomasti. VALLI ry:n 2022 tekemän selvityksen mukaan digikieli aiheuttaa hämmennystä iäkkäämpien käyttäjien kesken. Esimerkiksi “Mikä on chat?” on yksi selvityksessä esiin nostetuista kysymyksistä. Chatin sijaan voisi osiolle selkeämpi nimi olla esimerkiksi “Keskustelu”.
Digitalisaatio tarjoaa mahdollisuuksia parantaa terveyspalvelujen saatavuutta ja tehokkuutta kaikille ikäryhmille, mutta potilasturvallisuus on aina ensisijaisesti otettava huomioon uusia palveluja kehitettäessä. Kun kohderyhmä osallistetaan tuotekehitykseen voidaan varmistaa, että palvelu on käyttäjäystävällinen ja sitä osataan käyttää oikealla tavalla.
Heini Saari
Kirjoittaja on Varsinais-Suomen Kokoomuksen aluevaaliehdokas Turusta.