Sanna Vauranoja & Helinä Perttu: Asiakkaan pitää saada sote-palvelut oikeaan aikaan ja oikeassa paikassa
Julkaistu Helsingin Sanomissa 19.1.2024
On uskaltauduttava keskustelemaan kansallisesti vaikuttamattomimpien hoitojen ja palveluiden karsimisesta.
ALEKSI RAUDASOJA nosti (HS Mielipide 2.1.) esiin tärkeän näkökulman hyvinvointialueiden talouden tasapainotukseen: vaikuttaviin hoitoihin keskittymisen. Juustohöylällä voidaan tehostaa toimintaa muutamilla prosenteilla, mutta sillä ei saavuteta kaikkia tarvittavia säästöjä. Höylä voi johtaa lopulta kalliimpiin tai vaikuttamattomampiin hoitoihin. Alueilla ja valtakunnallisesti lainsäädännöllä on tähdättävä siihen, että järjestämme oikeat palvelut, oikeaan aikaan, oikeaan paikkaan.
VAIKUTTAVUUS on keskeisessä roolissa hyvinvointialueiden strategioissa. Vaikuttavuuden hyödyntämisessä on kuitenkin vielä valtavasti tehtävää. Lisää lihaa luiden ympärille kaivataan muun muassa sosiaalipalveluissa: mistä todella on hyötyä esimerkiksi huostaanottojen ehkäisemiseksi? On uskaltauduttava keskustelemaan kansallisesti vaikuttamattomimpien hoitojen ja palveluiden karsimisesta: ratkaisuja ei pidä jättää tehtäväksi vain hyvinvointialueilla, saati yksittäisissä asiakaskohtaamisissa.
Alalla puhutaan häiriökysynnästä (failure demand). Termin tausta ja suomennos on perusteltu, mutta siihen kätkeytyy myös yksi sote-palveluidemme ydinongelmista: organisaatiolähtöisyys asiakaslähtöisyyden sijaan.
Kyse on myös häiriötarjonnasta: asiakas ohjataan väärän tai vaikuttamattoman palvelun pariin. Jos asiakasohjaus olisi kunnossa, toistuvasti esimerkiksi päivystykseen ilman todellista terveysongelmaa hakeutuva asiakas tunnistettaisiin sosiaalista kanssakäyntiä tarvitsevaksi, ei akuuttiterveydenhuoltoa kaipaavaksi potilaaksi. Tarkemman palvelutarpeen arvioinnin kautta hänet voitaisiin ohjata kolmannen sektorin tarjoaman ryhmätoiminnan pariin.
Rakenteellinen uudistus on nyt toteutettu.
OIKEAT palvelut oikeaan paikkaan on yksi hyvinvointialueiden keskeisistä talouden tasapainotuskeinoista. Ivalon terveyskeskuksen arkea kuvaava artikkeli havainnollisti hyvin etävastaanottojen mahdollisuuksia (HS 2.1.). Tiheämmin asutuilla alueilla voitaisiin aivan yhtä hyvin hyödyntää chattiä, puheluita ja kuvapuheluita suurelle osalle väestöä palvelu- ja hoidontarpeen arvioinnissa.
Palveluverkkoa suunniteltaessa myös erilaiset sote-pisteet, joissa kokenut sairaanhoitaja ottaa asiakkaat vastaan ja konsultoi lääkäriä digitaalisesti käynnin aikana, tulevat todennäköisesti olemaan arkipäivää.
Digitaalisuus ei tarkoita vain etävastaanottoja. Se tarkoittaa myös prosessien digitalisointia. Yksinkertaisimmillaan paperiset lomakkeet korvataan digitaalisina, terveystiedot – myös kuvantamisen osalta – tarjotaan reaaliajassa Omakanta-palvelun kautta päällekkäisten tutkimusten välttämiseksi ja saneluissa hyödynnetään teknologiaa. Jättimäisten ”ratkaisu kaikkeen” -apt-järjestelmien lisäksi mahdollistetaan erilaisten sairaus- ja tarvekohtaisten sovellusten rakentaminen. Asiakasohjausta kehitetään asiakkuudenhallintaohjelmilla ja tekoälyä ryhdytään hyödyntämään kansallisilla, ei pelkästään hyvinvointialuekohtaisilla investoinneilla.
RAKENTEELLINEN uudistus on nyt tehty, seuraavaksi alueilla alkaa työ toimintamallien, teknologioiden, sisältöjen ja johtamisen kehittämiseksi. Tässä tarvitaan kaikkia sote-palveluihin liittyviä tahoja kouluista ministeriöihin, yrityksistä yhteisöihin, asukkaista ammattilaisiin mukaan yhteiseen työhön.
Sanna Vauranoja
aluehallituksen puheenjohtaja, Varha
Helinä Perttu
aluehallituksen puheenjohtaja, Keusote