Siirry sisältöön
Kokoomusfoorumille
Liity jäseneksi

Varsinais-Suomen Kokoomus

  • Ajankohtaista
  • Tapahtumat
  • Varsinaista puhettaLaajenna
    • Podcast
    • Varsinaista Puhetta 1/2024
  • Ilkka Kanerva AkatemiaLaajenna
    • Varsinais-Suomen Kokoomuksen jäsenten sivu
    • Järjestöjohdon polku
    • Poliitikon polku
    • Verkostoja ja vauhtia työuralle
    • Mentoriohjelma
  • Ota yhteyttäLaajenna
    • Piirihallitus
    • Piiritoimisto
    • Puoluehallitus ja -valtuusto
    • Kansanedustajat
    • Aluevaltuustoryhmä
    • Kunnallisjärjestöt
    • Yhdistykset
    • Poliittiset verkostot
    • Varsinais-Suomen liitto
    • Medialle
Varsinais-Suomen Kokoomus
Mielipide

Länsirata on välttämätön ja myös kannattava

28.2.202428.2.2024

Julkaistu Turun Sanomissa 28.2.2024

Hallitus on tiukkojen säästöpäätösten edessä. Valtion velkaantuminen on taitettava ja julkisten menojen kasvuun puututtava.

Pysyvät menot ja kertaluonteiset panostukset on kuitenkin syytä erottaa toisistaan. Investointi tähtää tulevaisuudessa tapahtuvaan kasvuun, ja esimerkiksi yritysten investointihaluttomuus ennustaa taantumaa.

Hallitus on ohjelmassaan sitoutunut Länsiradan eli entisen Tunnin junan toteuttamiseen. Kirjauksen mukaan hallitus rahoittaa vaalikaudella hanketta 460 miljoonalla myymällä valtion omaisuutta. Jos investointia ei tehtäisikään, ei säästyisi euroakaan, sillä tuota rahaa ei ole vielä olemassa. Tämän on liikenneministerikin todennut.

Länsiradan pääomitus on osa hallituksen määräaikaista neljän miljardin euron investointiohjelmaa, jolla on tarkoitus rakentaa kestävän kasvun edellytyksiä koko Suomelle vuosikymmeniksi eteenpäin. Ohjelma koostuu merkittävistä työvoiman liikkuvuuden, elinkeinoelämälle tärkeiden väylähankkeiden ja raidehankkeiden kokonaisuudesta sekä korjausvelan lyhentämisestä. Ilman investointiohjelmaa liikenteen rahoitus on supistumassa ja liikenneverkko rapautumassa.

Länsiradan vaihtoehtona esillä pidetty rantaradan korjaus ei todellisuudessa ole vaihtoehto. Rantaradan mittavakaan korjaaminen ei tuo vastaavia hyötyjä, mutta maksaisi yhtä paljon.

Euroopan unioni kannustaa jäsenmaita yhtenäisen liikenneverkon rakentamiseen ja tukee erityisesti raidehankkeita. Länsirata on osa Euroopan laajuista TEN-T ydinverkkoa ja sille on jo myönnetty 80 miljoonan euron EU-tuet suunnitteluun, Turku–Kupittaa-kaksoisraiteen ja Espoon kaupunkiradan rakentamiseen.

Verrokkimaihin nähden Suomi ei ole kehuttavasti pärjännyt EU-tukien kotiuttamisessa. Suomi häviää myös pohjoismaisessa vertailussa rataverkon kehittämisessä. Viime vuosina on panostettu lähinnä nykyisen rataverkon ylläpitoon. Satsaukset uudis- ja parannushankkeisiin ovat EU:n viidenneksi pienimmät (v. 2018).

Tammikuussa Turun Tunnin juna Oy haki EU:n CEF-tukea koko Länsiradan rakentamissuunnitteluun ja kahden rataosuuden rakentamiseen. EU-rahoitus on erittäin kilpailtua rahaa.

Länsiradalla on kuitenkin hyvät mahdollisuudet, sillä hanke tukee eurooppalaisen liikennepolitiikan tavoitteita. Se lisää kestävää liikkumista ja on EU-kriteeristön mukaisesti hyöty-kustannussuhteeltaan erittäin kannattava.

Raidehankkeiden kohdalla taloudelliset hyödyt yhteiskunnalle ovat pitkäkestoisia ja välittömiä hyötyjä laajempia. Erityisen vaikuttavia ovat panostukset kasvukolmiossa Turku-Helsinki-Tampere, jossa väestönkasvu, tutkimus ja innovointi tapahtuvat.

Esimerkiksi Espoon kaupunkiradan on arvioitu palauttavan 270 miljoonan euron investoinnin hyödyn kymmenkertaisena takaisin yhteiskunnalle.

Kari Häkämies

Varsinais-Suomen maakuntajohtaja

Malla Rannikko-Laine

Varsinais-Suomen liiton vt. edunvalvontajohtaja

Artikkelien selaus

Edellinen Edellinen
Ilkka Kanerva -akatemia on nyt auki!
SeuraavaJatka
Sini Ruohonen: Sote-palvelujen digitaaliset mahdollisuudet

Kokoomus.fi uutisia

  • Yksityinen ja julkinen rinnakkain – Varhaiskasvatuksen palveluseteli lisää perheiden valinnanvapautta 
  • Yhteisiä sääntöjä ei rikota ilman seurausta - Näin Orpon hallitus panostaa sisäiseen turvallisuuteen
  • SDP ja keskusta solmivat toukokuun kihlauksen – vasemmistopuolueet löysivät jälleen toisensa oppositiossa
  • Kokoomuksen Kopra: Marinin hallituksen aikainen punamultayhteistyö teki paluun 
  • Jukka Kopra kokoomuksen eduskuntaryhmän puheenjohtajaksi

Verkkouutiset.fi

  • Kone teki jotain, mitä sen ei pitäisi: oppi välttämään ihmisen ohjausta
  • Helsingille valittiin uusi pormestari
  • ”Luottamus rajojen pitävyyteen on palautettava”
  • SDP:n Nasima Razmyar: Palestiinan tunnustaminen ei olisi Hamasin palkitsemista
  • Ex-tiedustelujohtaja: Näin Kreml kostaa Ukrainalle

Seuraa meitä

Facebook Instagram LinkedIn TikTok X Spotify YouTube Apple Podcastit

© 2025 Varsinais-Suomen Kokoomus

Vieritä ylös
  • Ajankohtaista
  • Tapahtumat
  • Varsinaista puhetta
    • Podcast
    • Varsinaista Puhetta 1/2024
  • Ilkka Kanerva Akatemia
    • Varsinais-Suomen Kokoomuksen jäsenten sivu
    • Järjestöjohdon polku
    • Poliitikon polku
    • Verkostoja ja vauhtia työuralle
    • Mentoriohjelma
  • Ota yhteyttä
    • Piirihallitus
    • Piiritoimisto
    • Puoluehallitus ja -valtuusto
    • Kansanedustajat
    • Aluevaltuustoryhmä
    • Kunnallisjärjestöt
    • Yhdistykset
    • Poliittiset verkostot
    • Varsinais-Suomen liitto
    • Medialle
Haku