Sini Ruohonen: Sote-palvelujen digitaaliset mahdollisuudet
Varhassa, kuten muillakin hyvinvointialueilla, ollaan menossa kohti palveluverkkopäätöksiä. Ainoa vaihtoehto valojen sammuttamiselle on digitaalisten palvelutapojen laajentaminen sosiaali- ja terveyspalveluissa. Kyse ei ole paperin muuttamisesta PDF:ksi, vaan uudelleenajattelusta.
Usein digipalvelut ajatellaan lääkärin vastaanoton korvaamiseksi. Se voi onnistua joissakin tapauksissa, mutta on vain pieni osa digitalisaatiota.
Digipalvelut tulee ottaa laajasti käyttöön yhteydenotoissa, hoidontarpeen arvioinnissa, palvelunohjauksessa ja seurannassa. Eikä tämä ole uusi asia. Hyvät käytännöt kera toimivan järjestelmän tulee konseptoida läpileikkaavasti erikoissairaanhoitoon, terveydenhuoltoon ja sosiaalipalveluihin. Ammattilaiset tietävät, milloin etäyhteys on oikea valinta asiakaspalveluun.
Varhassa digitaaliset palvelut vaativat muutosjohtamisen taitoa. Eri tulosalueet ja eri yksiköt henkilökuntineen tulee sitouttaa uudenlaiseen tapaan toimia. Uuden järjestelmän kilpailutus on vihdoin saatu päätökseen ja alusta tarjoaa edellytykset toimintamallien muutokseen. Toimiva eli sekä käyttäjä- että asiakasystävällinen sovellus on digitalisaation edellytys.
Kaikkia asioita ja kaikkia asiakkaita ei ole tarkoitus viedä viedä digiin. Eikä digi korvaa niitä palveluja, jotka on syytä hoitaa fyysisesti. Sen sijaan jonot purkautuvat, kun digipalveluja osataan hyödyntää tarkoituksenmukaisissa vaiheissa.
Tarjonta luo kysyntää. Kun digipalvelut toimivat, halukkuus niiden käyttämiseen kasvaa. Otetaan digiloikka, joka sopii hyvinvointialueiden ”leveille hartioille”. Toteutetaan se asiantuntevasti yhdessä koko Varhan henkilöstön osaamista hyödyntäen ja asiakkaita ymmärtäen.
Sini Ruohonen
Varsinais-Suomen hyvinvointialueen valtuutettu (kok.)