Pauli Aalto-Setälä: Rajaturvallisuuslaki suojasi eikä romuttanut oikeusvaltiotamme
Julkaistu Turun Sanomissa 15.8.2024
Suomen maantieteellisen sijainnin ja Venäjän hyökkäyssodan vuoksi on luonnollista, että jouduimme ensimmäisten joukossa ottamaan kantaa välineellistetyn maahanmuuton aiheuttamaan uhkaan ja löytämään siihen oikeudellisesti kestäviä ratkaisuja, sanoo kirjoittaja.
Eduskunnan kevätistuntokausi venyi tänä vuonna pidemmälle kuin kertaakaan vuosikymmeniin. Syy oli tärkeä, Suomen ja suomalaisten turvallisuus.
Nyt kun pöly on ehtinyt laskeutua, on hyvä ymmärtää, mitä oikein tapahtui. Lain avulla Suomi varautui välineellistettyyn maahanmuuttoon ja pyrkii varmistamaan kansallisen turvallisuuden suomalaisia uhkaavalta vakavalta vaaralta. Mikäli Venäjä pyrkii ihmisiä välineellistämällä painostamaan Suomea, pystymme lain nojalla rajoittamaan kansainvälistä suojelua koskevien hakemuksien vastaanottamista rajatulla alueella, valtakunnanrajan läheisyydessä.
Eduskunnan oli tärkeää käsitellä hallituksen valmistelema rajaturvallisuuslaki mahdollisimman nopeasti, jolloin sillä saatiin FSB:n hybridioperaatioille perille mennyt, ennalta estävä vaikutus.
Erimielisyys on uutisen ominaisuus, mutta on hyvä huomata, että rajaturvallisuuslaki sai poikkeuksellisen laajan demokraattisen tuen eduskunnalta: lakia tuki yli hallitus-oppositiorajan yli 5/6 kansanedustajista. Lain puolesta äänesti 167 kansanedustajaa 200:sta, mihin vain harva kiistelty lakihanke on koskaan yltänyt.
Oli perusteetonta väittää, että oikeusvaltion suojautuminen perustuslaillista tietä vihamielisen valtion aiheuttamalta vakavalta vaaralta murentaisi oikeusvaltion. Esimerkiksi Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen tuomari Pauliine Koskelo on todennut, ettei poikkeuslain säätäminen horjuttanut suomalaista oikeusvaltiota, vaan on näyttäytynyt pyrkimyksenä säilyttää kansallinen liikkumavara rajakysymyksissä.
Olennaista nyt käytävässä keskustelussa onkin, että välineellistetyn maahanmuuton aiheuttaja on vieras, vihamielinen valtio. Euroopan ihmisoikeustuomioistuin ei ole ottanut kantaa vastaavaan tilanteeseen. Oikeusvaltio ei myöskään horju vain siksi, että perustuslaillisista lakihankkeista on eduskunnassa erimielisyyksiä.
Oikeusvaltio on niin arvokas asia, ettei oikeusvaltiokäsitettä tulisi alistaa poliittisen debatin pelinappulaksi. Muutoin vaarana on, että käsitteen arvo ja merkitys hämärtyy.
Suomen maantieteellisen sijainnin ja Venäjän hyökkäyssodan vuoksi on luonnollista, että jouduimme ensimmäisten joukossa ottamaan kantaa välineellistetyn maahanmuuton aiheuttamaan uhkaan ja löytämään siihen oikeudellisesti kestäviä ratkaisuja. Tämä työ jatkuu nyt yhdessä EU- ja Nato-liittolaistemme kanssa. Pelotta.
Pauli Aalto-Setälä
kansanedustaja (kok)
Itämeri-parlamentaarikko