Armi Nurmi ja Jaana Kiviluote: Oppimisen tuki on pantava kuntoon perusopetuksessa, lukioissa ja ammatillisessa koulutuksessa
Julkaistu Turun Sanomissa 19.8.2024
Oppimisen tuen tarve on kasvanut perusopetuksessa ja toisella asteella viimeisten vuosien aikana. Opiskelijan tuen tarve ei poistu siirryttäessä perusopetuksesta toiselle asteelle.
Perusopetuksessa lähes joka neljäs saa tehostettua tai erityistä tukea. Tehostettu tuki on usein osa-aikaista erityisopetusta tai tukiopetusta.
Oppilas, joka on saanut osa-aikaista erityisopetusta peruskoulussa, tarvitsee sitä todennäköisesti jatkossakin. Suurin osa tukea tarvinneista oppilaista siirtyy ammatilliseen koulutukseen.
Ammatillisessa koulutuksessa opiskelijalle voidaan tehdä erityisen tuen päätös, jos tuen tarve on säännöllinen ja pitkäaikainen. Osalle opiskelijoista riittäisi kuitenkin osa-aikainen erityisopetus ja tukiopetus.
Tällä hetkellä näyttää siltä, että Turun kaupungin lukiokoulutuksen ja ammatillisen koulutuksen tuen ja ohjauksen strategiassa saatujen tilastotietojen perusteella turkulaisissa lukioissa on enemmän erityisopettajan resurssia käytössä kuin Turun ammatti-instituutissa.
On tärkeää, että oppimisen tukea on tarjolla oikea-aikaisesti niin perusopetuksessa, lukiossa kuin ammatillisessakin koulutuksessa. Käytössä olevat resurssit ohjataan sinne, missä niitä tosiasiallisesti tarvitaan.
On hyvä, että oppimisen tukea halutaan lisätä ja yhtenäistää Turussa. Tuen yhtenäistäminen ei tarkoita samanlaista tukea kaikille koulutusasteille. Peruskoulussa tapahtuva oppiminen on erilaista kuin lukiossa tai ammatillisessa koulutuksessa, ja siksi tuenkin tulee olla erilaista.
Ammatillisten opintojen keskeyttämiset ovat suurempia kuin lukiokoulutuksen keskeytysluvut. Kun tuki on riittävää, opiskelijat sitoutuvat paremmin opintoihinsa ja keskeyttämiset vähenevät.
Maan hallitus vahvistaa oppimisen tukea ja opinto-ohjausta ammatillisessa koulutuksessa ja lukiokoulutuksessa mukaan lukien tutkintoon valmentava koulutus eli TUVA-koulutus. Tarkoitukseen osoitetaan pysyvää lisärahoitusta 20 miljoonaa euroa vuodesta 2025 lukien. On hyvä, että tuen tarve on tunnistettu ja siihen panostetaan.
Hallitus on siis uudistamassa toisen asteen tuen mallia. Tavoitteena on oppimisen tuen järjestelmän selkeyttäminen ja tukiketjun yhtenäistäminen varhaiskasvatuksesta toiselle asteelle.
Uudistustyön täytyy näkyä myös paikallisesti. Opetus- ja ohjaustyöhön kohdennetut rahat tulee kuntapäättäjien kohdentaa siihen, mihin ne on tarkoitettukin.
Armi Nurmi
Varsinais-Suomen opinto-ohjaajat ry:n puheenjohtaja
Jaana Kiviluote
Turun kasvatus- ja opetuslautakunnan suomenkielisen jaoston jäsen (kok)