Ehdokaskynä: Fiksut hankinnat, terve talous

Ehdokaskynä: Fiksut hankinnat, terve talous

Hyvinvointialueiden ympärillä pyörivä keskustelu liittyy pääosin hoitoon ja hoivaan, jotka ovat meille kaikille näkyviä ja tärkeitä palveluita. Tässä keskustelussa unohtuu monesti kokonaisuus näkyvien terveys- ja hoivapalveluiden taustalla. Varsinais-Suomen hyvinvointialueen – Varhan budjetti on noin 2,6 miljardia euroa ja henkilöstömäärä noin 23 000 työntekijää. Tämänkokoisessa organisaatiossa alkavat myös vuosittaiset hankinnat olla todella merkittäviä summia. Varha ostaa palveluita…

Ehdokaskynä: Paras malli suomalaiseen terveydenhuoltoon

Ehdokaskynä: Paras malli suomalaiseen terveydenhuoltoon

Meidän pitää ottaa perusterveydenhuolto isompaan keskiöön. On otettava julkisen puolen lisäksi kaiken kokoisia yksityisiä palvelutuottajia tekemään perusterveydenhuoltoa alustalaskutusmallilla. Mallissa maksetaan suoriteperusteinen korvaus, jonka palveluntuottaja laskuttaa hyvinvointialueelta. Lisäksi Suomessa on ymmärrettävä, että meille ei ole hyväksi nykyinen 70- ja 80-luvuilla rakennettu hyvinvointimalli. En myöskään kannata vakuutuspohjaista Anglo Amerikkalaista mallia. Meidän on otettava mallia esimerkiksi Hollannista, Belgiasta…

Ehdokaskynä: Ihminen palveluiden keskiössä

Ehdokaskynä: Ihminen palveluiden keskiössä

Varhan alkuvuosina yhdistettiin useita kunta- ja kuntayhtymäpohjaisia organisaatioita. Tavoitteena oli poistaa esteitä ja tasapuolistaa palveluita, jotta kuntarajat eivät enää vaikeuttaisi palveluiden saamista. Mikä ei ole muuttunut? Asiakas odottaa yhä palvelua, ja tietyissä palveluissa asuinpaikka vaikuttaa edelleen palveluiden saantiin. Tyks-sairaalalautakunnan varapuheenjohtajana olen nähnyt tärkeiden palveluiden toimivuuden. Varha jakaantuu tulosalueisiin: sote-keskuspalvelut, ikääntyneiden palvelut, Tyks-sairaalapalvelut, pelastus- ja ensihoitopalvelut…

Ehdokaskynä: Ikäihmisten perhehoitoa tarvitaan hyvinvointialueella

Ehdokaskynä: Ikäihmisten perhehoitoa tarvitaan hyvinvointialueella

Perhehoito on yksi vaihtoehto osa- tai ympärivuorokautiselle hoidolle. Perhehoitoa voidaan antaa lapsille, ikäihmisille tai kehitysvammaisille henkilöille. Perhehoitajilta edellytetään soveltuvuutta tehtävään ja heidät koulutetaan hyvinvointialueilla (annetaan ennakkovalmennus) tehtävässä toimimiseen. Perhehoitoa valvoo hyvinvointialue, joka toimii myös perhehoitajien toimeksiantajana. Toimeksiantajana voi toimia myös yksityinen palveluntuottaja, joka tarjoaa perhehoitopalveluita yhteistyössä hyvinvointialueen kanssa. Hyvinvointialue vastaa myös perhehoitoperheen tai perhehoitoon sijoitetun…

Ehdokaskynä: Hankinnat haltuun, markkinavuoropuheluihin potkua

Ehdokaskynä: Hankinnat haltuun, markkinavuoropuheluihin potkua

Hankintalakiin ja erityisalojen hankintalakiin on tulossa muutoksia. Ehdotuksen kriittisiä pisteitä ovat markkinavuoropuhelut, in-house -hankinnat ja yhden tarjoajan tarjouskierrokset. Lausuntoaika päättyy 11.3.2025. Julkisen hallinnon hankintamenot ylittivät aikaa sitten näiden organisaatioiden henkilöstömenot. On kyse miljardeista, joissa eurokin on rahaa niin kaupungin kuin hyvinvointialueen taloudenpidossa. Eli meidän kuntalaisten. Hankintatoimessa pitkään toimineena haluaisin nostaa esille julkisten hankintojen markkinavuoropuhelut, jotka…

Ehdokaskynä: Nuorten syrjäytymisen ehkäisy vaatii rohkeutta ja tekoja

Ehdokaskynä: Nuorten syrjäytymisen ehkäisy vaatii rohkeutta ja tekoja

Nuorten syrjäytyminen ei ole vain yksilön tragedia – se on koko yhteiskunnan epäonnistuminen. Varsinais-Suomi ei voi olla alue, jossa nuoret jäävät koulutuksen, työelämän ja yhteisön ulkopuolelle vain siksi, että emme uskalla tehdä rohkeita päätöksiä. Meillä on kaksi vaihtoehtoa: odotammeko, että ongelmat kasvavat ja maksamme niiden seurauksista kalliisti, vai puutummeko tilanteeseen ajoissa ja annamme jokaiselle nuorelle…

Ehdokaskynä: Digitaaliset terveyspalvelut kehitettävä ikääntyvälle väestölle sopiviksi

Ehdokaskynä: Digitaaliset terveyspalvelut kehitettävä ikääntyvälle väestölle sopiviksi

Digitaalisilla ratkaisuilla voidaan helpottaa terveydenhuollon ammattilaisten työtä, tuoda siihen sujuvuutta ja tehokkuutta. Asiakkaiden käyttöön tarjottavilla ratkaisuilla voidaan myös parantaa terveyspalvelujen saavutettavuutta.  Digitaalisten palvelujen käyttöönotossa on tärkeää ottaa huomioon palvelun kohderyhmä. Työterveyden piiristä lähteneet eläkeläiset ovat merkittävä asiakasryhmä julkiselle terveydenhuollolle. Varsinais-Suomen hyvinvointialueella viime vuonna yli kolmasosa julkisen terveydenhuollon käynneistä oli yli 65-vuotiailla. (Lähde: THL)  Ikääntyvä väestö…

Ehdokaskynä: Hyvinvointialueen oltava houkutteleva työnantaja

Ehdokaskynä: Hyvinvointialueen oltava houkutteleva työnantaja

Miksi Varsinais-Suomen hyvinvointialueen on oltava houkutteleva työnantaja? Monessa yrityksessä uskotaan siihen, että tyytyväinen henkilöstö tuo tyytyväisiä asiakkaita. Tämä toimii myös julkisella sektorilla. Varsinais-Suomen hyvinvointialue Varhan tulevaisuuteen vaikuttaa oleellisesti vastuullisen taloudenpidon lisäksi osaavien ja ammattilaisten saaminen palveluita toteuttamaan. Palveluiden laatu ja toimivuus ovat avainasemassa maakunnan asukkaiden ja yritysten hyvinvoinnin kannalta. Varhan on kehitettävä mainettaan hyvänä työnantajana….

Vähemmän byrokratiaa, enemmän palveluita kuntalaisille! 

Vähemmän byrokratiaa, enemmän palveluita kuntalaisille! 

Tiedote 5.3.2025  Julkaisuvapaa heti Varsinais-Suomen Kokoomus näkee, että normeja ja byrokratiaa vähentämällä yrityksille luodaan paremmat olosuhteet toimia, kuntiin lisää työpaikkoja ja asukkaille parempia palveluja.  Kotikunta on suurin elinvoiman mahdollistaja. Kuntalaisten ja kaupunkilaisten aktiivisuus, alueella toimivat yritykset ja järjestöt luovat kuntiin elämää sekä elinvoimaa. Menestyvät kunnat työllistävät ja ylläpitävät palveluita.  Palvelut voidaan turvata ainoastaan työn ja…

Ehdokaskynä: Ennaltaehkäisy edellä -hyvinvointialueen tulevaisuus on vaikuttavissa palveluissa

Ehdokaskynä: Ennaltaehkäisy edellä -hyvinvointialueen tulevaisuus on vaikuttavissa palveluissa

Hyvinvointialueiden tulevaisuus ei voi rakentua vanhentuneille toimintamalleille ja jatkuville lisärahoitusinstrumenteille. Meidän on katsottava eteenpäin ja tehtävä kestäviä sekä vaikuttavia ratkaisuja, jotka turvaavat palveluiden saatavuuden ja laadun niillä resursseilla, jotka meillä on käytettävissä. Palveluiden mittaaminen erilaisten numeeristen tavoitteiden, kuten hoitotakuun, T3:n, pelastustoimen toimintavalmiusajan tai henkilöstömitoituksen kautta, antaa osviittaa palvelujärjestelmän tilasta, mutta ne eivät kerro mitään siitä, kuinka hyvin…

Sisällön loppu

Sisällön loppu